NĂ€r de andra faller...
Wow. Time flies. Nyår har passerats, precis som trettondagsafton, och nu är det business as usual i landet Sverige. Där besvikelsen över den svaga utdelningen av röda dagar fortfarande sänker arbetskraftens tunga axlar. Men tyvärr, det är dags att spotta i de klassiska gamla händerna och börja röra på dököttet och hjärnans mat och alkoholmarinerade hölje.
Själv tillbringade jag stora delar av ledigheten, den del som inte gick till släktmiddagar och restauranghäng, med att försöka bringa ordning i och skriva om mitt självbiografiska bokprojekt. Ytterligare en gång men nu med mer koncentration och mål att få en enhet av allting. Det som tidigare varit väldigt spretigt är nu något mindre spretigt, ja vissa delar till och med en stabil enhet med röd tråd.
Jag har fortsatt gräva i gamla minnen och försökt förstå mig på mig själv utifrån dessa minnen av en pojke som sedemera blev man. Är det samma person? Rent fysiskt obevekligen ja. Men mentalt? Skrivit har jag i alla fall, dag och natt.
Jag har många gånger ropat nu är den här, boken som jag skrivit på. Sen har det inte blivit något, av olika anledningar. Därför bör jag vara försiktig med att skriva något innan det är klart. Vad som är sant nu är att jag återigen skickat ut texten till några förlag, jag har skickat den till några testläsare och till min textmentor. Nu avvaktar jag synpunkter.
Vad som däremot är klart är att det faktiskt är en sammanhängande självbiografisk text där jag i vissa hänseenden är brutalt ärlig och utlämnande. Skulle jag återigen få nekande svar av förlagen och kreativa utvecklingsbara synpunkter av testläsarna så finns en redan klar plan på självutgivning med crowdfounding som inslag. Om det får jag återkomma. Just nu är vi här.
StÀng |
Basisten i laget
Foto: Pelle Blohm
Solen var på väg ner bakom Visbys ringmur. Det var en sådan där magisk gotländsk sommarkväll som man bara kan uppleva just där. En klyscha kanske men för en inlandskille som jag har alltid närheten till havet och himlen talat lite extra starkt. Något exotiskt med en utsikt som inlandets skogar alltid satt stopp för. Jag stod vid Östergravar och lyssnade på Lasse Winnerbäck och hans kompband. Plattan Daugava hade släppts ett halvår tidigare och jag älskade den. Den irländska flirten i soundet gjorde att Winnerbäcks låtar flög ännu högre i mitt medvetande. Winnerbäck sjöng om en tätort på en slätt som lika gärna skulle ha kunnat vara min egen uppväxtstad på randen till Närkeslätten. Kulten kring Winnerbäck var som vanligt. Så fort han visade sig tjöt fansen längst fram vid staketet men mina ögon drogs mot den där anonyma basisten lite längre bak på scenen. Kanske är det en vuxen mans tanke men så länge jag kan minnas har jag alltid velat bli basist. Planscherna med Lustans Lakejer och Duran Duran på väggarna i pojkrummet satt där allra mest eftersom jag villa vara och se ut som basisterna Peter Bergstrandh och John Taylor.
Men där på Gotland var det basisten Jerker Odelholm som var i min blick och jag följde varje rörelse. Så cool och avslappnad med en stil som trollband mig. Jerker och jag som en gång på 80-talet hamnade på samma fest. Han spelade i bandet Athletic Arabs och jag hade precis blivit den stora fotbollstalangen. Mina vänner och jag hade höga uppfönade hockeyfrillor med massor av spray i medan Jerker och bandet var hårda och svarta. Jag minns att vi hånade de där konstiga alternativa Rockmagasinet-grabbarna men jag vet att jag samtidigt var lite avundsjuk på dom. Inte bara för att festens värdinna och gudinna och den alla trånade efter hängde med de svarta och hårda. Utan också för att drömmen sedan länge var att få stå i spotlighten på en scen och lira.
Just basistrollen passade mig väldigt bra eftersom det är den rollen som liknar fotbollens defensiva mittfältsroll allra mest. Man syns och hörs inte allra mest men utan den så faller hela lagbygget. Den defensiva mittfältaren är den ansvarstagande vuxne komponenten som håller ordning på de vilda offensiva egoistiska familjemedlemmarna som fiskar efter egna trippar. Sångaren är målskytten som lever i sin egna stjärnbubbla, gitarristen den kreativa yttern eller offensiva mittfältaren som gillar att göra extra saker enbart för publiken. En show off-junkie. Förr var ytterbackar lite som roadies men deras stjärnglans har höjts i och med det som en gång för många år sedan gick över till att kallas moderna offensiva ytterbackar. Målvakten är förstår den perfekta trummisen som sitter ensam längst bak och njuter av ett och annat trumsolo under konserterna. Mittbackarna är egentligen för långa för att överhuvudtaget passa in i ett rockband men de kan väl få peta lite på synthen ute vid scenkanten. Men den defensiva liraren står kvar och håller takten precis som basisten som brukar hånas för att vara för ordningsam och lite av ett bands glädjedödare och tråkfascist. Men vi som har den rollen njuter av kontrollen och den softa coolness som rollen utstrålar.
Det är möjligt att jag överanalyser min livsdröm om att bli den där basisten som Jerker är och som Peter Bergstrandh och John Taylor en gång var. För samtidigt hängde och hänger det ihop med stilen på kläderna och rörelserna på scenen. Aldrig någonsin skulle jag vilja vara Mark King i Level 42 hur skicklig basist han än är. En defensiv mittfältare in disguise. En defensiv kraft med idel alibilöpningar eftersom han hellre vill vara skyttekung. Stillös är han dessutom.
Eleganta defensiva mittfältare ger mig samma tillfredställelse som basister. Dom utstrålar intelligens och mognad på planen. Tyvärr har den svenska fotbollsutbildningen under många år inriktat sig på att nedmontera dessa lagbyggare eftersom teknik och offensiv varit fokus med resultat att det råder brist på spelförståelsegeneraler med periskopblick. Även om musiken är mer mångfacetterad så speglar väl Idol- och talangprogrammen samma utveckling mot att alla vill vara sångare och själva stå i fokus. Men pendeln har åtminstone inom fotbollen långsamt börjat slå åt andra hållet på senare år då allt fler insett att utan en stabil grund byggd av ansvartagande basister så tappar även sångaren rösten och yttern sin kreativitet. Deras prestationer ligger i defensivens vagga, basistens rytmiska basgång och de uppoffrande stilikonerna bakom de brinnande tomteblossen i strålkastarljusets sken.
VÀgen Àr lÄng...
Foto: Pelle Blohm
"Vägen är lång och jag bara åker med
Det går så fort hit och dit och jag försöker hinna med
Att förstå vad jag gör men det är inte alltid så lätt
På samma gång är jag glad, ledsen, hungrig och mätt
Vägen är lång genom allt och ingenting
Men jag har alltid gillat vägen och att bara åka omkring
Allt ser likadant ut samtidigt som allt är nytt
Fjäll, skog och vatten, en fågel på flykt"
Ellen Sundberg
Det har varit ett märkligt år. Ett år där alla frågetecken äntligen skulle dras ut till ett enda stolt utropstecken.
Hela våren präglades av resor. Genom Europa. Ut i världen.
Jag stortrivdes av att vara på väg.
Kina, Spanien, Turkiet, Kroatien och flera gånger till Norge.
Med bil, flyg och tåg.
Dessutom resor runt om i Sverige för att se på fotbollsmatcher.
Nya bekantskaper, en annan sida av samma värld jag levt i under många långa år.
Länge gick jag på vatten, trygghet och långsiktighet. Till sist.
Sen kom sommaren. Jag fortsatte åka omkring på vägarna för att då och då mönstra av i någon hamn. Fortfarande med en skön känsla i kroppen. Avslappnad och lugn.
Men kanske var det någonting som började skava. Ett än så länge ospecifierat skav.
Den 23 augusti drog jag ut en tand. En liten jävel som spökat i flera år.
Nu bort med det onda. En tand som jobbats med i flera omgångar utan resultat.
Nu blir det åka av. Tänkte jag.
Drygt tre månader senare och fem antibiotikakurer efter varandra kröp jag ur sängen.
Tre månader med infektion i bihålor på grund av dränage mellan mun och bihålor.
Bakterier. Var. Smärta. Värktabletter.
En kropp som långsamt föll mot avgrunden. Trött och orkeslös.
Energin som pös ut genom porerna. Lusten och viljan som försvann i en drogdimma.
Omprövande av de val jag gjorde ett halvår tidigare. Känslan av svikare.
"Vägen är lång och jag bara åker med
Det går så fort hit och dit och jag försöker hinna med"
Några dagar innan nyårsafton sitter jag nu här igen på den långa vägen.
Jag har avsagt mig uppdrag och försatt mig i otrygghet igen.
Öppen horisont på gott och ont. Vilja och passion för nya projekt.
Fortfarande märkt av infektionen och medicineringen.
Jag kämpar på för att återfå styrka och kondition.
Kom igen kroppen.
"Men jag har alltid gillat vägen och att bara åka omkring"
På lördag smäller nyårsraketerna över Örebro Slott igen.
Då står jag där och ser upp i skyn tillsammans med tusentals andra örebroare.
The sky is the limit. Brukar man ju säga.
Jag kommer stå där med nya mål. Nya tankar. Samma oro. Samma otrygghet.
Nuet. Nästa år. Framtiden.
Vi lever i oroliga tider.
Vägen är lång. Min väg har varit lång.
Det har varit ett märkligt år. Ett år där alla frågetecken äntligen skulle dras ut till ett enda stolt utropstecken. Nu blev det inte så. Men det kommer alltid nya år så länge man får äran att leva kvar på denna jord.
Jag hoppas att vi ses och hörs ofta under 2017. I vilken skepnad får vi se.
Livet är stort och oförutsägbart...
För er information...
Foto: Pelle Blohm
Från och med den första januari 2017 jobbar jag inte längre som spelaragent för Stars & Friends Scandinavia. Mitt uppdrag var primärt att öppna upp den svenska marknaden. Efter ett års arbete känner jag att jag inte är rätt person för uppdraget och har därför beslutat mig för att hoppa av.
Valet att sluta är också helt och hållet mitt.
Vi snackade en period om att jag skulle arbeta vidare inom företaget med rena scouting-uppdrag vilket jag kände passar mig bättre men i slutändan fanns det inget behov för det vilket jag självklart respekterar. Jag vill vara tydlig med att det inte finns några hard feelings eller någon sorts schism mellan mig och Stars & Friends Scandinavia eller den internationella avdelningen. Tvärtom skulle jag rekommendera vilken spelare, scout eller agent som helst att samarbeta med företaget som jag anser jobba väldigt professionellt och omhändertagande. Mina kollegor Andreas Nyhaug, Andreas Ekker, Kevin Ingebrigtsen och Daniel Steinfeldt är alla bra killar som jag gillar och respekterar. Det känns trist att inte få ha kvar den arbetsrelationen men så är livet ibland.
Så från och med den första januari är jag helt öppen för andra uppdrag. Ingenting är i utgångspunkt helt ointressant så om någon går omkring med en tanke att inte vill Pelle det här så tänk om. Om jag vore ni skulle jag inte tveka att ställa frågan åtminstone. Vem vet vad som sker?
Jag har genom åren arbetat mest med kommunikation av olika slag. Skriva och tala och fotografera. Jag är bra på det. Jag är analytisk och reflekterande, jag levererar i tid och jag kommer i tid, är lojal, arbetar hårt och är en mycket social kompetent medarbetare. Och fotboll kan jag förstås, det vet ni ju. Bortsett från det så är jag alltid nyfiken på att lära mig nya saker och utmana mig själv.
Döden och dimman med tomma ögon
Foto: Pelle Blohm
Jag parkerade bilen vid hyrbilsfirman fem minuter innan midnatt. Hann med minsta marginal lämna in nycklarna i den där lilla nattluckan på bensinstationen vägg i vägg med hyrbilsfirman.
Tjejen innanför luckan skrattade och sa att där hade du tur. Å vad kunde jag göra mer än att hålla med.
Det regnade svagt och luften var rätt varm men fuktig, vinden slog i vägskyltar och löv och skräp virvlade omkring på gatorna. Några cyklister kom stånkande i motvind på väg mot sydväst men annars låg staden tyst och ensam. Jag gick Drottninggatan fram i en öde mellansvensk småstad och började plötsligt tänka på "the american frontier." Jag tänkte på John Dunbar i filmen "Dansar med vargar." När han anländer till det sista fortet, den sista posteringen innan vildmarken. Dunbar möter befälhavaren som är på väg att bryta ihop och beter sig allmänt lustigt. Han säger ungefär: Medan urinen rinner genom byxorna och ner på golvet i en liten pöl. "Jag har pissat på mig och det finns absolut ingenting som jag kan göra åt det." Därefter tar han upp pistolen och skjuter huvudet av sig...
I mitt huvud finns det en sorts njutning i till synes övergivna stadskärnor där det ser ut som människorna nyss flytt och lämnat allt precis som det va när hotet kom. Den där njutningen av tystnaden har förföljt mig genom livet och det finns nått poetiskt och skrämmande över det. Lite som själva tanken på döden. Men även förtröstansfullt och lockande för att man kan börja bygga på nått nytt. Jag stängde ofta in mig på toaletten när jag var liten, den lilla där jag satt och läste serietidningar. Eller också släckte jag ljuset och satt där i mörkret och funderade på... ...ja jag vet inte men jag satt där ensam i mörkret och tystnaden.
I Göran Tunströms bok "Under Tiden" citerar han den kinesiske poeten Gu Cheng.
"Jag såg en vit vägg och ur väggen kom en dimma med tomma ögon och jag såg döden och kunde efteråt inte, som de andra barnen omkring mig, leka och ha roligt, jag blev iakttagen av döden och tiden, dessa två samarbetande brottslingar."
Jag var tvungen att bli vuxen fort. Den där dimman med tomma ögon fanns i mitt hem. Jag kunde inte heller leka och ha roligt. Sedan kom fotbollen och jag blev a-lagsspelare som 16-åring och mina vänner blev två till fem år äldre än mig. Livet blev allvarligt fort och jag vet fortfarande inte riktigt vad det gjorde med mig. Tog ett tidigt farväl av min uppväxt och lämnade den åt sitt öde. Kanske är det anledningen till att
jag nu som dryga 45 år blivit så nostalgisk och nyfiken på det som hände då. Jag var ju aldrig med hela vägen. När jag var äldre tonåring gick jag ofta av flera busshållplatser innan den jag skulle gå av på när jag skulle hem från någonting jag varit på. Eller också cyklade jag långa omvägar. Freestylen var alltid på och jag älskade att gå på västers gångbanor i höstmörker och lyssna på låtar om olycklig kärlek. Vilket var ett tillstånd jag lätt kunde känna in av egen erfarenhet.
Men jag var ingen övergiven tonåring, jag var inte fysiskt ensam utan hade många vänner. Däremot har jag alltid varit ensam med mina tankar och är det fortfarande. Det är något outsagt som lever sitt liv därinne. Jag antar att man kan kalla det för fantasi eller kreativitet, kanske dårskap. Men jag vet inte. Det surrar och skaver ibland. Men jag älskar verkligen att komma hem från jobb mitt i natten då Örebro sover. Att stå och se ut över Rudbecksgatan i ljussken och regn. Att se Krämarens höghus med sina mörkblå fasader stå och vaka över oss i city. Där jag numer bor efter tio år i villaidyllen. Jag tänkte på en vän när jag gick upp för trapporna hemma. Han har tipsat mig om två dystopiförfattare som jag borde läsa. Thomas Bernard och Pessoa. För att jag går igång på dystopier och svärta. Men jag vet inte. Kanske borde man läsa något lite gladare...
SÄnger ifrÄn depressionens bottenvÄning
Foto: Pelle Blohm
Det var i slutet av en av de där perioderna då jag uppgiven suttit och funderat över framtiden. Den före detta fotbollspelaren som försöker forma sitt nya liv men som trött och besviken vandrat in i ständiga dead ends. Det var inte synd om mig men jag var ledsen och besviken på mig själv för att jag inte lyckades ta tag i mig själv. Hade så lätt för att leta upp den sorgsnaste musiken och de svartaste existentiella grubblerierna i litteraturen bara för att möta upp stämningen inom mig. Det var en sorts taktik. Att möta upp svärtan med svärta. Ibland gick det snabbt över.
Nu var jag också på gång igen. Satt med lite glögg i handen och läste DN när hon jag bor med kom förbi och satte sig bredvid mig i soffan. Plötsligt hörde jag en orolig suck och jag kände två ögon som gick rätt igenom tidningen och brände mig. Jag såg upp och mötte hennes blick som scannade av mina ansiktsuttryck.
-Vadå? Sa jag.
-Va är det här?
Hon tittade på en utskriven artikel som låg på bordet vid sidan av mitt klassiska italienska anteckningsblock.
-”Sånger från depressionens bottenvåning” läste hon högt med skeptiskt höjda ögonbryn.
Tidigare under kvällen hade hon kommenterat hur mörk jag var under mina ögon, hur trött och sliten jag låtit hela dagen, ja hela jag verkade utstråla någon sorts parkbänkslook. Samma omdömen fick jag av mina lunchbuddys på stamhaket.
-Direkt från sängen? Sa han som driver stället. Då var klockan två på eftermiddagen.
-Fy fan va sliten du ser ut! Sa grabbarna.
Jag antar att min person inte var till sin fulla fördel denna måndag i slutet av november. Men jag lugnade min sambo med att det inte lurade en mental kollaps bakom hörnet. Visserligen brukar jag trampa i de där små fula hålen då och då men den här gången behövde hon inte vara bekymrad. Jag hade bara printat ut en gammal artikel om Townes Van Zandt från Svenska Dagbladet. Rubriken var just: ”Sånger från depressionens bottenvåning.” Såg den starka dokumentären ”Be here to love me” för ett par dagar sedan och blev intresserad av denne Townes. Har aldrig lyssnat på hans musik men litar på Steve Earle när han säger att Van Zandt är ”The best songwriter in the whole world” med tilläget ”And I´ll stand on Bob Dylans coffee table in my cowboy boots and say that.”
Townes musik är skapad genom att leva livet i djup nedstämdhet, som grov alkoholist och missbrukare av annat stoff och nedbrytande preparat. Han påstås själv ha sagt så här om sitt liv: ”Jag föreställer mig att det finns himmel, helvete, skärselden och bluesen. Jag har alltid varit i bluesen och sträckt mig upp efter helvetet.” Hans självdestruktivitet var stark, så påstås även hans låtar vara. Van Zandt huserade inom den amerikanska folk- och countrymusikens tradition och fick kultstatus men nådde aldrig de stora framgångar som andra artister som spelat in hans låtar, som Emmylou Harris och Willie Nelson. Steve Earle älskade denne man som dog 1997, endast 52 år gammal. Å älskar Steve Townes musiken då kommer även jag göra det.
En kort text om livet och döden!
Numer lyssnar jag ständigt på Townes Van Zandt. En klar favorit i höstmörkret. Steve Earle hade rätt.
Texten här ovan är en i en samling texter som jag funderar på att ge ut i bokform. Korta filosoferande texter av en före detting som fortfarande söker sin plats i tillvaron.
Skriv gärna något om vad ni tycker om texten. Det kan nog komma fler här snart.
Om nu någon fortfarande läser denna blogg...
Ett slag för den kreativa stadspromenaden
Foto: Pelle Blohm
I veckan såg jag en sådan där igen. I trikåer och ryggsäck komma joggande utmed Kungsgatan i lunchtid. Jag kom att tänka på en gammal lagkamrat som lägger ut bilder på sig själv när han sprungit femton mil på femtio minuter mellan två möten på sin arbetsresa till Landskrona. Det är ambitiöst och vill man det och mår bra av det så vem är jag att ha synpunkter på det. Men i och med att jag själv numer har ryggsäck runt midjan, och på grund av sjukdom inte kunnat träna sedan trettioåriga kriget, så har jag börjat fundera mycket på stillsamma promenader.
Jag tror att väldigt många försöker springa ifrån sina liv istället för att promenera i takt med de samma. Så låt mig slå ett slag för promenaden. Framför allt promenader i stadsmiljöer.
Av en händelse råkade jag fiska upp en gammal DN-artikel från 2013 som jag haft sparad hemma och som förstås handlar om ”promenaden” ur ett historiskt perspektiv. Och hur man kan använda den idag tillsammans med tekniken. Artikeln menar att promenaden har sitt ursprung runt romantiken vid sekelskiftet 1800-tal.
Då handlade det om att uppleva naturen. Vattenfall, vildmark och bergsvyer. Den franske filosofen Rousseau tog promenaden in i staden. Och det är denna promenad som är min promenad.
”Den melankoliska långsamma ensamma flanören mitt ibland människomyllret som månar om sin outsiderposition i sin nyttobefriade karaktär. En iakttagare som går för att skriva och färdas i drömmarnas värld.”
Under 1950-talet växte en vänsterradikal vandringsrörelse fram som protesterade mot: ”Den modernistiska stadsplaneringens utslätade miljöer” Här börjar konsten och litteraturen kopplas ihop med promenaden. Ett begrepp kallat psykogeografi myntades. Enligt artikeln. Ett flanörliknande kringdrivande men med målet att samla upplevelser, stämningar och berättelser kopplade till platsen.
Så istället för att jaga meningslösa pokemonmonster kan man i vår tid istället göra historiska resor via appar med ljud och bild. Vilket funnits på flera håll i många år. Stå på Järntorget och lyssna på bergsmännen när dom gör upp affärer, hör på livet runt Hamnplan under 1800-talet.
Berättelser som dokumenterar och kommunicerar platsens historia. Med interaktiva moment som ökar närvaron och engagemanget. Det är dags att byta ut löpningen mot kreativa promenader.
Publicerad i NA!
GÀstspel pÄ Ristorante Bella Italia
Dom säger att jag aldrig jobbar. Att det jag normalt jobbar med inte är ett jobb. Mina lena konstnärshänder som folk bara älskar att smeka. Brukar enbart användas när fingertopparna slår ner bokstäverna på datorn. Eller när jag varsamt greppar min espressokopp och för den till munnen och tar allt i ett svep. Ibland får jag trycksvärta på händerna ifrån dagens papperstidningshög. Det skulle kunna skapa instabilititet i vär värld om det kom ut. Så jag brukar se till att inte nämna sånt för någon. Det ryktas om att jag anses som lite av en slacker, en livsnjutare som inte gör mer än vad som behövs för att överleva. Vilket inte kan vara mer fel. Ränderna hos den gamle defensiva mittfältaren går aldrig ur.
Jag är en jävel på att jobba. När jag vill...
Så i fredags gjorde jag mitt andra gästspel hos den italienska restaurangen Bella Italia inne i Örebro Saluhall. Ett knappt niotimmarspass med tio minuters matpaus. Annars igång hela tiden. Plocka bort på borden, torka bort kladd, bära bort tomma glasflaskor, prata med gäster och bära ut en och annan tallrik plockmat från delikatessen till after work lediga örebroare. Som en 90 minuters fotbollsmatch plus tillägg. Buggarna va som gelé efteråt men annars var allt hunky dory.
Jag gjorde samma resa för en månad sedan och då var det ännu mer att göra.
Jag inte jobba hårt? Ha, what a bunch of crap.
Dessutom är det jäkligt roligt. För en man som jag som oftast jobbar ensam är ett par kvällar jobbandes på lokal som a late night out. Grymt socialt med alla gäster och personal att snacka med. Flödet i Örebro Saluhall som vibrerar under helgerna. Så många bekanta ansikten, gamla kompisar, aktuella vänner i nutid, gamla lagkamrater och bara sånna man hälsar på fast man inte riktigt vet varför men att det känns bäst så. Och naturligtvis helt okända besökare som jag får se till att säga tja till.
Jag är rätt övertygad om att det kommer bli fler gånger. Kanske nästa lönehelg? Men de närmaste dagarna lär jag nog backa tillbaka in i min svarta bunker alldeles för mig själv. Den här helgen har varit allt för social totalt sätt. Öl- och Whiskymässa på lördagen samt Magnus Uggla på Hjalmar Bergmanteatern idag söndag. För en deltidsensamvarg är det alldeles för mycket på en gång...
Det Àr sÄ hÀr jag ser ut numer...
Självbilden?
Det är så här jag ser ut nu för tiden. Rund och bred i ansiktet. En nonchalant gömd kroppshydda bakom skjorta och kavaj.
Jaget på bilden ska nu in i Nerikes Allehanda som den nya bildbylinen till mina krönikor.
Dock en annan bild, tagen några steg bakåt, i ett mer blixtrande ljussken.
Den förra bilden var en sorgmodig och stämningsfull bild med mina insjunkna kinder, gråtglansiga ögon och med ett vemod ovanför mig.
Läsare sa byt ut. Du ser så ledsen ut Pelle. Jag ska tydligen skratta på bilder. En glad prick.
Själv vill jag alltid vara allvarlig och tungsint som ett ungt indieband från Boden.
Men det passar sig sällan.
Joe Strummer-alltid saknad-aldrig glömd
”This is a public service announcement… With guitars!” Ropar Joe Strummer innan gitarrens rytmiska och suggestiva hackande dundrar igång i The Clash låt ”Know Your Rights” från 1982. Av en händelse återuppstod låten framför mig för några dagar sedan. En gåva och politisk käftsmäll som passar lika bra in i dagens på många håll segregerade, våldsamma och auktoritära samhällen som det England och London Joe själv speglade på 70- och 80-talet. Polisbrutalitet, politisk brutalitet, rasism, fattigdom, krig och diktatoriska ledare som låser in sina ideologiska antagonister för att få tyst på oppositionen. ”Know Your Rights” Känn till dina rättigheter!
I låten räknar han upp tre mänskliga rättigheter med ett tydligt sarkastiskt budskap.
1, Du har rätt att inte bli dödad. Om det nu inte råkar vara en polis eller aristokrat som gör det.
2, Du har rätt till mat och pengar. Så länge du inte bryr dig om att bli förnedrad och misstänkliggjord och inburad.
3, Du har rätten till yttrandefrihet. Så länge du inte är dum nog att utnyttja den.”Get off the streets.” Spring!
Joe Strummer dog redan 2002 endast 50 år gammal. Jag har saknat honom sedan dess. En av de coolaste, hårdaste stilikoner som funnits inom musiken och dessutom jäkligt politisk och samhällsengagerad. Med tanke på världspolitikens utveckling mot det fria talet och valet och de mänskliga rättigheterna är jag säker på att Joe Strummer hade stått längst fram på barrikaderna och lirat skiten ur varenda auktoritär demagog som just nu kryper fram från de stenar de varit gömda bakom.
Den brittiska punken han kom ifrån var förvisso på samma sätt en proteströrelse mot makten och etablissemanget som vi ser på flera håll idag. Och även om den nazistiska rörelsen försökte sno punken så var den i grunden långt ifrån den samma. Med risk att bli åthutad av någon gammal punkikon så handlade det väl mer om ”Fuck it!” Gör det själv. Sitt inte och gnäll över att ingen annan gör saker åt dig. Ha kul. Lira musik fast du inte kan. Sjung fast du inte kan. Skriv fast du aldrig gjort det förut. Gör dina egna kläder. Eller riv sönder de du har. Gör finger åt föräldragenerationen och chocka allmänheten. Lite som hårdrockare idag? På ytan hårda som satan men innerst inne snälla som headbangande afganhundar. Lite så som Joe Strummer va.
Publicerad i Nerikes Allehanda 2016-11-20
Pelle Blohm
– Chefredaktör Tidningen Marknad Örebro och Örebro Läns Tidning.
– Har startat föreningen Panhorama som jobbar med demokrati- och samhällsfrågor. Jobbar just nu med med Samhällskontraktet 2,0.
En podd kommer att dra igång i höst/vinter.
– Driver även det egna företaget Shane Media & Kommunikation AB.
– Frilansskribent. Krönikör. Copywriter.
– Föreläsare.
Författare:
– Släppte romanen From Bangor With Love i maj 2023.
– Släppte boken och självbiografin "Blohm står när dom andra faller" i juli 2017.
– Släppte foto- och poesiboken Under Radarn 2019.
I övrigt en jäkla fin kille...
Tidigare inlÀgg