header
header
header
header
header
   

Intervju med Carina Nordström Sköldh-IKEA

Jag har jobbat för Ikea väldigt, väldigt länge. Förvisso har jag börjat och slutat flera gånger. Det har inte haft någonting att göra med att jag inte gillat Ikea. Det gör jag, annars skulle jag inte komma tillbaka hela tiden. Ikea är bra, gör man ett gott jobb så är man alltid välkommen tillbaka. Så är det inte överallt…
 
Carina Nordström Sköldh har varit chef på Ikea i Örebro i snart fyra år nu. Hon möter upp mig vid personalingången på Ikea i Marieberg efter att jag stått och scrollat upp och ner på porttelefonens meny i fem minuter. Det finns några avdelningar på Ikea märkte jag. Men längst ner dyker hon upp, inte med namn, utan varuhuschef står det. Jag tryckte på knappen och där stod hon sedan leende tillsammans med Ann Carin Aslaksen som är Local Marketing Manager. Jag tackar nej till kaffe och vi rör oss genom delar av varuhuset snitslade bana och sätter oss runt ett vitt bord med vita stolar i ett av varuhusets utställningsrum. 
-Vi är lite trångbodda! Sa Ann Carin och skrattade till lite grann innan hon försvann och lämnade Carina och mig åt vårt samtal. 
 
Vem är du Carina? Kan du berätta lite om dig själv.
 
Jag är gift och har ett barn. I veckorna bor jag i Örebro, annars bor jag i Sundsvall. Min man bor i Sundsvall men båda pendlar i jobbet. Min son är vuxen, eller 23 år och pluggar systemvetenskap i Linköping. Jag jobbar väldigt mycket men när jag får tid så älskar jag att träna, allt från yoga till crossfit. Jag tycker om att läsa, gillar heminredning och trädgård, vill gärna resa och naturligtvis umgås med mina vänner. Min stora bekantskapskrets finns ju i Sundsvall. När jag är här under vardagarna jobbar jag mest.
 
Är det bökigt att ta sig in i en ny stad med den arbetssituationen?
 
Nja, jag försöker ju connecta lite mer med Örebro men det blir mer arbetsrelaterad. Det är viktigt för mig och företaget eftersom vi är en part på den lokala marknaden. Vi lägger ganska mycket krut , framför allt Ann Carin och jag, att få lokala kontakter. Så att vi kan göra lokal nytta med det varumärke vi har. Men jag trivs i Örebro och jag trivs jättebra på Ikea, tycker att det är ett kul jobb att vara varuhuschef.
 
Chef är ett genomgående tema i ditt liv. Du hamnade tidigt i chefsposition och har i princip aldrig behövt söka ett jobb. Va du redan tidigt en extremt driven och målinriktad person?
 
Jag har nog haft en hel del tur och hamnat i positioner där jag fått erbjudanden. Jag har heller aldrig varit rädd för att ta en utmaning. Sen när jag antagit utmaningen så måste jag ju lösa den. Men jag är förstås väldigt målinriktad i jobbet, resultat är viktigt för mig. Att nå de uppsatta målen.
Och det gör man med sin personal. Ensam är inte stark. Jag skulle inte vara någonting utan mina medarbetare. Det är också så Ikea jobbar. Så når man framgång.
 
Carina är uppväxt i Örnsköldsvik men studerade ekonomi i Linköping. Hon hamnade tidigt som trainee i Sundsvall och blev chef på Ikea redan som 22-åring. 
 
Det kan inte ha varit lätt?
 
Det var en väldigt tuff resa att vara så ung och komma in i chefsrollen. Men Ikea är väldigt duktiga på att ge en verktyg i sitt ledarskap, få en att utvecklas internt vilket har varit en väldigt bra resa för mig. Sen är det så inom Ikea att dom gärna vill att man ska röra på sig till olika ställen. Problemet för mig var att jag hade familj, precis fått barn, så det fungerade inte. Så jag slutade. 
 
Carina har även varit butikschef för Duka, hon har jobbat som affärsutvecklare inom Samhallkoncernen liksom inom Kooperationen innan hon återvände till Ikea för första gången. Då är vi i slutet av 1990-talet och Carina blev varuhuschef i Sundsvall. Där fick hon vara med om att bygga ett nytt varuhus och stannade i tio år. Sen var det dags att lämna moderskeppet igen i några år. Först blev hon VD för Sundsvall Arena innan hon hoppade på ett uppdrag som verksamhetsansvarig på Casino Cosmopol i Sundsvall, Sveriges första casino. Efter att senare ha varit egen företagare under något år som konsult inom ledarskap, strategi, marknad och projektledning så kallade Ikea igen. Hon insåg att det var lite ensamt att driva eget företag så när chansen kom att bli chef för Ikea-varuset i Örebro så va det bara att ansluta till Ikea-familjen igen.
 
Hur såg ditt uppdrag ut när du anslöt Örebrovaruhuset?
 
Det var en blandning av olika saker kan man säga. En praktisk sak var att Örebro var ett av de varuhus som det faktiskt fungerar att pendla till. Det var en förutsättning för att anta uppdraget. Sen var Örebrovaruhuset kannibaliserat av andra varuhus i och med att man byggde nytt i Karlstad, sedan i Västerås och i Borlänge. För mig handlade det mycket om att återfå tron på Örebro, att vi fortfarande är bra här. Även om vi är ett litet varuhus så har vi många andra fördelar.
 
Vilka är dom? 
 
Att vi faktiskt är väldigt personliga och tillgängliga. Det är enklare att få tag i en gul tröja här än i ett stort varuhus till exempel. Så jag skulle ingjuta mod i personalen och vi har också gått väldigt bra på senare år. De sista tre åren har vi ökat mycket i vår försäljning. Det beror på att vi satsat och bestämt att vi tror på det här.
 
Är Örebrovaruhuset det minsta i Sverige?
 
Nej det är det inte. Gävle är mindre.
 
Hur går det med de eventuella ombyggnadsplanerna som gick i stöpet för några år sedan?
 
Det har ju alltid varit diskussioner här i Örebro men vi har inte kommit vidare tyvärr. Sen är det inte så att det inte finns planer på att göra nått. Men det finns inga beslut tagna än. Så har det varit ganska länge. Det beror ju på att besluten inte finns här utan tas någon annanstans och dom tas i en ordning jag inte har koll på. 
 
Många i Örebro blev ju oroliga när Ikea ville bygga nytt men fick nej. Att man skulle lägga ner. Har det varit aktuellt någon gång?
 
Nej det har aldrig varit aktuellt. Det har varit mer att vi inte bestämt oss. Vilket jag personligen önskar att vi kunde göra någon gång. Men som sagt, det är inte jag som sitter på besluten.
 
Du säger att det gått bra de senaste åren. Även i jämförelse med de andra varuhusen?
 
Vi har haft en väldigt bra ökningstakt. Nu ligger vi i snitt med de andra varuhusen. Från början gick det bättre än de andra men det berodde nog på att vi slog lite ur underläge. Vi hade inte trott på den här marknaden under några år men så bestämde vi oss för att investera i resurser. Vi anställde ganska många nya människor så att det skulle bli ett schysst varuhus igen. När vi gjorde det så kom omsättningen också.
 
Kan du säga någonting om vad det betyder i siffror?
 
Nej, vi kommunicerar inte ekonomin utåt dessvärre.
 
Jobbar ni annorlunda här gentemot kunderna än på andra orter?
 
Nej, inte direkt. Men det är lättare att ta sig igenom varuhuset här. Om man tittar på ändrade köpbeteenden, vi studerar ju sånt, och detaljhandeln står inför väldigt stora förändringar. Kunder spenderar inte hela dagar och helger här som förr. Man vill snabbt igenom, hämta sina grejer och åka hem. Visst finns de andra kvar också men det är ändrade beteenden. Man sitter hellre hemma och beställer på nätet. 
 
 
 
 
Hur bemöter ni det då?
 
Vi öppnar till exempel pop-up butiker i Stockholm city för att testa det konceptet. Sen så kommer vi införa en ny service till hösten för dom som handlar på nätet. Vi kallar det beställa-hämta. Vilket innebär att du sitter hemma och beställer och betalar och åker därefter och hämtar ut varorna på varuutlämningen. Du behöver inte gå in i huset utan allt är packat och klart.
 
Menar du att det gäller alla varor från möbler till tyger och småsaker? 
 
Ja det blir tydligare och tydligare. Trenden går emot det. Det blir stora förändringar de närmaste femton åren. Lite samma som bankerna gått igenom. Men det kommer säkert finnas behov för båda delarna. Kunderna får styra det. Vi brukar säga att alla kanaler ska ge kunden samma upplevelse.
 
Så det kommer fortsatt finnas mycket personal i varuhusen? Datorerna tar inte över?
 
Verkligen inte. För det finns även mottrender. Ikea har alltid varit mycket av självbetjäning och det har varit framgångsrikt men vi ser också att allt fler vill ha mer hjälp och personlig service. 
 
Kan du berätta hur ni jobbar med miljö och hållbarhet?
 
Vi jobbar väldigt mycket med de frågorna. Det är till och med så att det ingår i våra grundvärderingar att vi verkligen ska jobba för en sund miljö och ett socialt rättvist samhälle. Vilket är en av anledningarna till att jag jobbar på Ikea. Det är viktigt för mig att stå upp för att alla är lika mycket värda och att vi kan hjälpa till i miljöfrågor. Sen blir vi kanske aldrig fulländade men vi jobbar hela tiden med det. 
 
Kan du konkretisera mer vad det är ni gör?
 
Ikea har alltid valt andra vägar. Vi verkar mycket i länder som Indien och Pakistan och det är länder där diskussionen om barnarbete tidigt kom upp och det är väldigt känsligt. Då kan man välja att dra sig därifrån så är man ”off the hook” men vi valde en annan väg. Vi startade skolor  för barn som tidigare kanske satt i barnarbete och gav istället föräldrarna jobb. Dessutom har man satsat på kvinnor som startat små företag och stöttat ekonomiskt så dom kan sy och sälja själva samt försörja sina familjer. Sen är vi en av de största bidragsgivarna av de privata företagen genom Ikea-foundation. Där satsas mycket pengar på till exempel Läkare utan gränser, och flyktingskydden som vi gjort och skickar till Syrien och så vidare.
I vår nya katalog pratar vi även mycket om att man kanske kan köpa nya överdrag till soffan istället för att köpa en ny och att byta handtag på byrån. Man kan tycka att vi bidrar till slit och släng samhället men vi försöker hitta vägar.
 
Hur jobbar ni lokalt? 
 
Vi är med i en organisation som heter Mine som vi tycker gör väldigt mycket bra. Det är ju Sofia Strömberg och Brittinger Örenius som driver det precis som Open up. Inom Mine är vi med i ett mentorprogram. Där jobbar vi med mångfaldsfrågor och så kallade Bias-frågor där man försöker titta på vilka dolda fördomar man har. Vår chefsgrupp jobbar med dessa frågor. Sen håller vi på och startar upp ett projekt som heter ”Vi vill alla i Vivalla”. Det är en ekonomiskt förening där vi kommer vara distributören till en syservice, istället för att vi använder vår centrala syservice. Sen jobbar vi förstås väldigt mycket med rekryteringsfrågor och mångfald. Med nya grepp försöker vi nå nya grupper än de vi traditionellt haft. 
 
Hur går Ikea Business?
 
Det går rätt bra men vi är bara i startgroparna på det. För vi kan göra mycket, mycket mer där. Vi har inte utvecklat det så mycket än. Det beror ju också på var vi ska satsa någonstans. Örebro är ju en av de städer som växer mest så det klart att det finns ett behov där och vi behöver satsa på det. Vi håller faktiskt på att utöka den organisationen. Tidigare har vi haft problem att hantera de riktigt stora volymerna och Ikea Business har varit mycket inriktat på småföretagare och hemmabruk. Men vi ska satsa på det här området.
 
 
 
Ikea är gigantiskt. Hur ska företaget utvecklas? 
 
Det händer väldigt mycket inom detaljhandeln. Man är inte säker på vart det tar vägen. Men jag tror på mer mixade butiker, fler pick up points på grund av näthandeln. Vi växer hela tiden. Nyss firade vi vårt 400:e varuhus i världen och utvecklingen ser olika ut i de olika länderna. Men i Sverige är det internethandeln som kommer slå igenom.
 
Kan man koka ner utvecklingen till Örebro mer än just internethandeln?
 
Det är väl inte helt nytt men vi har haft svårt genom åren att vara riktigt trendmedvetna, vi har varit lite tunga i gumpen eftersom vi är så stora. Det tar lång tid att plocka fram ett sortiment. Så vi har ju tidsbegränsade kollektioner där vi snappar upp trenderna och jobbar med kända designers. Den 6 oktober släpper vi till exempel en kollektion tillsammans med Hay som är ett danskt supertrendig företag. Vi har haft flera stycken stycken designers som varit väldigt uppskattade av våra kunder.
 
Den nya Ikea-katalogen. Berätta, vad är nytt och vad är trendigt?
 
Ja den är ju fortfarande en inspirationskälla för många även om den är ifrågasatt. Om vi talar om trender så är det mer mörka färger. Ner i färgskala, mossgrönt, stormblått, mässing och koppar. Sen är sammet tillbaka också. Det har funnits ett tag men vi har inte haft det. Men det finns en efterfrågan. Vi har fått en mer sober stil kan jag tycka. Länge sedan Ikea känts så sobra och kvalitetsaktiga som med den nya mörkare stilen.
Jag vill också nämna vår stora satsning ”rum mitt i livet”. Vi vill trycka på vardagsrummet, det är där allt händer i hemmet. Man umgås, sover, äter festar och utför yoga. Vi vill lösa dina behov alla dygnets timmar. I samband med det här har vi även byggt våra vardagsrum annorlunda. Vi integrerar mer från alla avdelningar. Bygger mer rum och hem. Försöker hitta helhetslösningar på ett annat sätt. Det har varit en succé!
 
Till sist: Vad har du själv för stil?
 
Jag har tre hem just nu. I Örebro tar jag ut de mer tjejiga svängarna, i Sundsvall är det mer grafiskt svart och vitt. Sen har vi ett hus i Örnsköldsvik också. Där har vi lite mer New England, trä och ek. Huset ligger nära vattnet. Sen har jag förstås en hel del Ikea-inredning också.
 
Så klart, tänkte jag när jag åkte tillbaka in mot stan igen…
Intervjun är tidigare publicerad i Tidningen Marknad Nummer 8 2017