Sånger från depressionens bottenvåning
Plötsligt hörde jag en orolig suck och jag kände två ögon som gick rätt igenom tidningen och brände mig.
Jag såg upp och mötte hennes blick som scannade av mina ansiktsuttryck.
-Vadå? Sa jag.
-Va är det här?
Hon tittade på en utskriven artikel som låg på bordet vid sidan av mitt klassiska italienska anteckningsblock.
-"Sånger från depressionens bottenvåning" läste hon högt med skeptiskt höjda ögonbryn.
Tidigare under kvällen hade hon kommenterat hur mörk jag var under mina ögon, hur trött och sliten jag låtit hela dagen, ja hela jag verkade utstråla någon sorts parkbänkslook. Samma omdömen fick jag av mina lunchbuddys på stamhaket under de ljusare timmarna av dygnet.
-Direkt från sängen? Sa han som driver kaféet. Då var klockan två.
-Fy fan va sliten du ser ut! Sa grabbarna.
Jag antar att min person inte var till sin fulla fördel denna måndag i slutet av november. Men jag lugnade min sambo med att det inte lurade en mental kollaps bakom hörnet. Visserligen brukar jag trampa ner i små fula hål då och då men den här gången behövde hon inte vara bekymrad. Jag hade bara printat ut en gammal artikel om Townes Van Zandt från Svenska Dagbladet. Rubriken var just "Sånger från depressionens bottenvåning".
Såg den starka dokumentären "Be here to love me" för ett par dagar sedan och blev intresserad av denne Townes. Har aldrig lyssnat på hans musik men litar på Steve Earle när han säger att Van Zandt är "The best songwriter in the whole world" med tillägget "And I`ll stand on Bob Dylans coffee table in my cowboy boots and say that".
Men Townes musik är skapad genom att leva livet i djup nedstämdhet, som grov alkoholist och missbrukare av annat stoff och nedbrytande preparat. Han påstås själv ha sagt så här om sitt liv:
"Jag föreställer mig att det finns himmel, helvete, skärselden och bluesen. Jag har alltid varit i bluesen och sträckt mig upp efter helvetet".
Hans självdestruktivitet var stark, så påstås även hans låtar vara.
Van Zandt huserade inom den amerikanska folk- och countrymusikens tradition och fick kultstatus men nådde aldrig de stora framgångar som andra artister som spelat in hans låtar, som Emmmylou Harris och Willie Nelson. Steve Earle älskade denne man som dog 1997, endast 52 år gammal. Från och med nu är det jag som går på jakt efter hans musik.
För varje år som går trampar jag längre och längre in i den amerikanska musiktraditionen. Framförallt är det countryn som tagit över stora delar av mitt hjärta.
Eller country förresten.
Vad är det jag lyssnar på egentligen?
Har haft vissa problem att förklara mig när jag ska beskriva det som pulserar i mitt blod. Är nämligen ingen man som lägger allt för stor vikt vid att veta exakt inom vilken kategori banden landar under. Det är ju lyssna jag vill göra.
Men den senaste tiden har jag hamnat i diverse samtal där det blivit lite förvirrat så nu har jag varit inne på nätet och letat etiketter. Nu har det klarnat lite grann, jo lite har det faktiskt gjort det.
-Americana verkar innehålla ett brett spektra av den traditionella musiken så som folkmusik, country blues, bluegrass, rockabilly, rotrock och något som heter heartland. Artister inom det här kan vara Bob Dylan, The Band, The Jayhawks, Bonnie "Prince" Billy, Lucinda Williams och Neil Young. Här finns visst även något som vissa kallar Swedish americana, typ Christian Kjellvander. Jag gillar detta, prickar av på listan!
-Sedan har vi alt-country, det vill säga alternativ country. Den är lite råare och blandar gärna countryn med rock och även lite punk och bluegrass. Påstås vara en reaktion på det menlösa Nashville-soundet som dominerade countryn. Det vill säga grabbar med trånga jeans, tjurhorn på bältet och enorma cowboyhattar, som Garth Brooks kanske. Eller stylade kyrkochicks med mainstreem hymner.
Artister inom alt-countryn är Uncle Tupelo, Steve Earle, Ryan Adams och gärna hans gamla band Whiskeytown. Kan även tänka mig Clem Snide på denna sida, liksom Sixteen Horsepower, eller? Gillar hur som helst och prickar av.
Nu undrar jag bara var jag ska plocka in resten av "country" skaran i cd-hyllan.
Som de här:
Johnny Cash
Loretta Lynn
Rodney Crowell
Patty Griffin
Gram Parson
Buddy & Julie Miller
Willy Clay Band
Det är sånt man sitter och tänker på när måndagen passerar förbi medvetandet och tisdagen plockar upp veckodagarnas stafettpinne för att föra livet framåt. Det är så mycket man inte vet och så mycket man vill veta.
Stäng |
Hallo
markus snackade om din blogg här så jag kollade lite. Din presentation av dig själv låter som anslaget till min första platta (medelklassidyll)! oerhört träffande.
Keep it up.
just det ja, man kan ju lyssna på den och andra låtar på www.myspace.com/lerneby
hej
Så ingeting e någonting som e starkare än något? Hm, rätt låt borde vara Dark side of the moon. Inte contry? Vem orkar bry sig? =)
Ja Robban, jag tror bestämt att du har en poäng där. Tisdagarna är riktigt trista, som månaden november ungefär. De ligger där mitt emellan det goda som varit och i väntan på någonting bättre längre fram.
Men förslag på deppig tisdags country har jag inte. Kanske kan nån annan läsare vägleda oss där. Den enda jag kommer på är Cowboy Junkies \"Sun comes up, it´s tuesday morning\". Kanada-country, liksom.
Fast Pelle, det är tisdagen som är den segaste dagen i veckan. Måndagen har ändå lite karaktär - typ första dagen på veckan, ångestladdad, summera helgens begivenheter, allt ligger framför en. Tisdagen har fan ingenting, sprödbakad sej till lunch, totalt karaktärslös - till och med sportbilagorna är tomma, finns inget att rapportera förutom någon trist elitserielunk från ännu en förlust för SSK.
När eftertexterna från Desperate Housewiwes rullar och man har besegrat tisdagen är det som om det redan är helg...
Frågan är då om det finns någon country-artist som har gjort låtar om hur boring tisdagar är...
Julklappstips!
Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.
Texten är från första versen i Viktor Rydbergs klassiska juldikt.
OS i Beijing, eller Peking som vi säger i Sverige, närmar sig med de så bekanta stormstegen. Nu är det bara ett drygt halvår kvar till den stora manisfestationen som vissa välkomnar och andra fruktar. Det känns också som en värdig slutpunkt för min bok och det äventyr jag skrivit om så många gånger på denna sida och i andra sammanhang.
Boken "Pionjär i mittens rike" är mitt testamente från året 1996 då mitt proffsår var aktuellt, det var även då, under några år, som Kinas förvandling fick sin toppfart med de resultat vi ser idag.
Gör mig sällskap i den resans begynnelse genom att ge bort min bok i julklapp till en man, fru, barn, flickvän, morfar, pappa eller vem ni vill. Ni får den med de hälsningar ni önskar och en signatur förstås.
Boken är inte enbart en fotbollsbok utan även en resebok, kultur möter annan kultur-bok och ett tidsdokument från en tid som aldrig mer kommer igen.
Så gå in och beställ boken på PIONJÄR...
Ni kommer inte att ångra er!
Det har ingen annan gjort!
Pax Vobiscum
En eftermiddag tillsammans med Brett Anderson
Melankolin lägger sina händer på mina axlar och trycker in mig i någon sorts förlamning under skymningstidens månader.
Det är inte bara negativt även om det kan se ut så på ytan. Det finns stunder att njuta i denna tungsinthet.
Och allra bäst njuter jag i regn och slask.
Dagens stickande sol går inte hand i hand med mina känslor. Några få minusgrader, torr luft och klar himmel, inget för mig. Det om något gör mig deprimerad och rastlös.
Igår eftermiddag.
Jag tog den lilla Aygon från kontoret inne i stan och åkte hemåt. Vid Järntorget var det dunkelt, lampornas gula sken spred en mystiskt stämning. Slottet låg som en överrock i kulissen, ett par bussar röt när de for förbi.
Fläskigt blöta snöblaskflingor landade som rymdfarkoster på bilrutan där vindrutetorkaren arbetade hårt för att ge fri sikt i den tunga trafiken. Sikten var begränsad, vinden ruskade om den lilla Toyotan, på P1 flöt en lugn röst omkring.
I hemmet, innan jag började laga mat hällde jag upp en lagom stor Bushmills single malt, plockade sedan ut Brett Andersons självbetitlade soloalbum. Ett album som försvann oförklarligt snabbt från uppmärksamheten. Ett album som andas alla de känslor jag bar på denna svarta eftermiddag i regn, slask och blåst. Denna lågmälda, dova men ändå så starka och emotionella cd tog plats i huset och gjorde kycklingklippandet och ostrivandet till en automatisk rörelse i farten.
När en så imponerade samling låtar försvinner så fort och lämnas så lite utrymme då är världen upp och ner.
Så här skrev Henrik Rydström i Barometern i slutet av april i år:
"Kanske var han tvungen att låta tiden ha sin gång, låta livet leva, låta förgängelsen föra honom framåt för att kunna skapa musik som betydde något igen. Kanske var han tvungen att vaggas i tillvarons grundvillkor, i födseln,
i ensamheten, i döden och i gemenskapen för att förstå. Och kanske var det så att det i och med faders bortgång frigjordes något i honom - en melankoli, ett allvar, en värdighet, som fick honom att skriva Love is dead, To the winter, Scorpio Rising, The Infinite Kiss, Colour of the night, The more we possess och låten till sin far, Song for my father. Det är underbara låtar. Är det bara jag som förstår det? Vad är det för fel på er andra? Är era hjärtan förstockade"
Nej Henrik, mitt hjärta är inte försstockat. Jag står på samma sida som dig och Brett.
Den här plattan är oerhört bra och häpnadsväckande förbisedd.
I mörkret odlas tankarna om ett nytt liv
Peter Rahm satt i skinnfåtöljen i sitt alldeles för stora hus i utkanten av sin uppväxtstad.
Han var hemma igen. Ensam efter att ett långt förhållande plötsligt hade tagit slut. Så fort karriären var över drog den stora kärleken. Sofia som hon hette försvann med en framgångsrik låtskrivare till gaygalan schlagerfestivalen. Detta ytliga förbannade evenemang som varje år våldtar den svenska befolkningen. Peter hatade skiten och ironin i att bli brädad av en schlagerfantast var outhärdlig. Men Sofia ville vara kvar i ljusets sken. Hon hade varit tillsammans med fotbollspelaren Peter Rahm. Stjärnan. Sofia var förändrad nu. Tio år hade de varit tillsammans. Allt detta kändes bortkastat och helt dött. Peter kände sig lurad. Det var ju nu de skulle börja leva på riktigt. Det var ju nu de skulle få tid för varandra.
Desillusionerad och med Nick Caves vemodiga ackord som en tröstande bädd flöt tankarna ut i förvirrade återblickar från en karriär, ett liv fullt av minnen. Den värmande cognacen han höll i sin hand spred sin doft upp till hjärnans epicentrum. Axlarna for upp och ner i en stor suck och han viskade för sig själv.
Va i helvete ska jag ta mig till?
I två år har jag famlat i mörkret och grubblat över min framtid.
Fan, jag är verkligen helt lost, totalt vilsen.
Ett mentalt vrak.
En föredetting utan framtid.
Peter smuttade lite på cognacen, suckade igen och for sedan iväg i hopplösa funderingar över ett liv han inte längre ville vara en del av. Ett gammalt liv.
För Peter ville ut från fotbollsrörelsens masspsykos. Han kände sig inte hemma där men var ändå fastnitad i fotbollsfacket trots att det var en identitet han instinktivt ville göra revolt mot.
Peter skulle få betala ett högt pris för sina nya drömmar. Otryggheten bankade på dörren som en otålig skuldindrivare. Han var rädd. Rädd och ensam.
Efter en stund svepte Peter de sista cognacresterna i botten av cupan. Han reste sig och gick fram till sin brittiskinspirerade bardisk som han inhandlat dyrt efter att ha hittat den gömd i ett hörn i en antikhandel utanför Göteborg. Han skruvade av korken på flaskan med Larsens XO och fyllde på sitt glas igen. Därefter vände han sig till stereon strax intill och knäppte på The Ship Song på Nick Caves briljanta platta The Good Son innan han återtog sin plats i fåtöljen. Tårarna började rinna innan han vaggades in i ett rus där han kunde slappna av. Det dröjde inte länge innan kroppen började rycka och sömnen slog till. Men precis innan medvetandet kopplades ur for han iväg med sina tankar igen. De snurrade runt som fragmentariska bilder och han undrade:
Hur kunde det bli så här?
Vad var det som hände på den långa vägen hit?
Hur ska jag någonsin kunna ta mig ur bedövningen?
Ett utdrag ur "En jakt på livet"
En outgiven roman om Peter Rahm
Korv i pausen...
Det finns en njutning inom fotbollen som både spelare och publik ser som den ultimata känslan av både lycka och förnedring. Ögonblicket uppstår när den tekniske yttern närmar sig sin motståndare, en stelbent trist vänsterback, och med ett par sköna kroppsrörelser samt ett litet ryck lurar skjortan av sin kombattant och skickar upp honom på läktaren för att köpa korv.
Uttrycket har funnits ända sedan jag var barn och säkert sedan min pappa var barn och när hans pappa var barn. Korv med bröd och fotboll har gått hand i hand sedan den förste britten steg i land med en boll i vårt land. Å andra sidan finns det de som påstår att bandyn var det första fästet för korvätande då dess värme och form var mumma för den idrottsliga själen.
Själv växte jag mer eller mindre upp i en korvkiosk. En korvkiosk som låg vid en idrottsplats där jag själv senare skulle spela A-lagsmatcher för kvartersgänget BK Forward.
Ofta stod jag under uppväxten inne på den idylliska arenan Trängens IP och följde föräldrarna när de krängde kokta korvar med bröd till pauspubliken.
För mig var korven vardag, men jag kunde se de andras stadiga steg mot kiosken så fort domaren blåst i sin pipa för vila. De kom i långa rader. Jag såg förtjusningen i de klara och uppspärrade ögonen och hörde det dova mumsandet av belåtenhet när korven och brödet och senapen och ketchupen försvann ner i svalget.
Man brukar ibland jämföra fotbollen med religionen. Jag antar att traditionen med att vandra mot korvens altare är fotbollens svar på kristendomens ritualer där vinet och brödet utstakar vägen till frälsning. Korven och brödet ger istället sin frälsning i en livsficka mellan lunchen och middagen. Man stillar sin hunger så att man klarar sig fram till kvällens mat, samtidigt mättar inte korven och brödet så pass mycket att nervositeten över favoritlagets öde på planen exploderar i illamående och orolig mage. Den heliga alliansen mellan korven och brödet är helt enkelt den perfekta måltiden för de fotbollsfrälsta.
Texten är publicerad i gratistidningen Nya Upplagans novembernummer. En tidning som kommer ut på Österlen i Skåne. www.nyaupplagan.se
En lång dags färd mot natt
SMS-jingeln ljöd ifrån köket.
En vän bosatt i Barcelona meddelade att matchen mellan Spanien och Sverige enbart sågs av 6 miljoner spanjorer, det vill säga cirka 15% av befolkningen. "Ytterligare ett bevis på att befolkningen skiter i sitt landslag", basunerade han ut.
Det kan inte vara lätt att vara spansk landslagsman, laget har precis lekt bort ett av europas bästa defensiva landslag och ingen bryr sig. Märkta av historiens alla besvikelser och bakslag har befolkning gett upp sitt lands fotbollslag. Tillsammans med skyhöga krav där en utslagning i en kvartsfinal i ett stort mästerskap ses som en enorm motgång. Det är motsägelsefullt och en aning svårbegripligt, men jag inser hur svårt det måste vara att blidga den spanska fotbollspubliken. Antar att endast ett EM eller VM-guld kan förändra den spanska befolkningens attityder till sitt landslag.
Madrid bjöd på grått och mulet väder som avskedsgåva när taxin rullade ut mot flygplatsen Barajas igår morse.
Kanske hade staden tröttnat på att försöka övertyga mig om sin storhet då den blåa himlen och den vårvarma solen gått och satt sig på avbytarbänken och överlåtit spelplanen till den i moll målade naturscenen. De breda gatorna in mot stan var proppade av bilar på väg mot måndagens arbetsstart medan vägen ut stod vidöppen och fri. Jag antar att folk måste in och fäktas och slåss i sin vardag precis som i övriga delar av världen. "Arbete och slit" som Ebba Grön uttryckte det på någon skiva.
Men som en sista liten flört och vädjan att, snälla, kom tillbaka och ge oss en chans till, bjöd taxichauffören mig på ett stort leende och vänliga fraser om försoning när jag hoppade ur bilen vid terminal 2 på Barajas. Incheckningen via e-ticket maskinerna smekte fram ett mjukt samarbete och väskan försvann snabbt och smärtfritt in vid incheckningsdisken bakom ytterligare en vit bred tandrad av den vackra kvinnan där bakom.
Via Köpenhamn kom jag denna gång hem till Arlanda i tid trots den rutinmässiga förseningen från Madrid, som dock flögs in. En hyrbil och två timmars slagsmål mot trehundra långtradare var jag så framme vid huset i villaförorten.
Ögonen var röda och slitna, det susade mellan de två öronen och hjärnan var seg som en modemuppkoppling.
Trötta och hårda ansikten i ett vackert Madrid
Kanske är det ett försök att be om ursäkt och mildra den utklassning som Spanien bjöd på i matchen mot Sverige sent igår kväll.
Det är knappast någon idé att ge sig in i några djupgående analyser här och nu då alla medier i hemlandet redan kramat ut allt som går ur dansen på Bernabeu. Men låt mig bara konstatera att om jag stod med en pistolmynning mot min tinning och ett snabbt beslut att ta om hur fotboll ska spelas under resten av mitt liv, då skulle jag alla dagar i veckan välja Spaniens sätt att leka fotboll. Visst är det naivt ibland, kanske är det överromantiskt i en cynisk mästerlig italiensk försvarsvärld, men det är vackert. Jag älskar varje sekund av deras metodiska passningsuppbyggnad innan det dödande sticket kommer från den klarblåa himmel jag vandrat under hela dagen.
Har aldrig tidigare varit i Madrid. Har heller aldrig varit så dåligt förberedd inför ett möte med en ny stad som inför denna resa. Visst var det jobb det handlade om. Men jag vill veta var jag är, känna på atmosfären, studera gatulivet och registrera platser och njuta av arkitektur. Förvirrad landade jag och några av mina kollegor via en tunnelbanelinje på Calle de Mayor.
Sedan vandrade vi först planlöst runt i stadens centrum. En lunch bröt detta slöseri, en karta kom fram och vi intog torg, avenyer och parker. Jag fotade fantastiska byggnader och palats. Vi kikade på söndagsstängda affärsstråk och luktade på centralstationens inköpta regnskog, vi noterade hysterin utanför Prado museumet och den många hundra meter långa kön som slickade trottoarkanten ut mot Paseo del Prado. Jag har alltså bara skrapat en smula på denna stads yta. Vet inte inte mycket mer om Madrid än innan jag kom. Men precis som många andra städer i sydeuropa bjuds man på storslagna gatuscener och maffiga torg. Mentaliteten hos befolkningen är jag dock mer tveksam till, det verkar vara en hård och ointresserad stad. Man bjuds på få leenden men desto mer trumpna och trötta ansikten.
TÃ¥lamod i en farsartad flygbransch
Varför kan aldrig ett flyg gå i tid?
Jag reser relativt mycket och känner för varje gång en motvilja till detta hemska sätt att förflytta sig.
Det fungerar ju aldrig.
Man sitter där med lång näsa och väntar och väntar på att få gå ombord på dessa boskapsvagnar som transporterar människor runt om i världen. Jag skulle till Madrid, via Wien. Jag kom till Madrid, via Frankfurt och nästan fyra timmar senare än planerat. Det var ju inte Fidjiöarna jag skulle till. Började dagen i Örebro klockan 06.30 och steg in på Abbas hoteles på Paseo de la Castellana i Madrid klockan 21.00. Vicken dag.
På Arlanda var jag tvungen att sitta och titta på vuxna normalt fungerande människor som super sig fulla klockan tio på morgonen bara för att de ska åka på semester, samtidigt som jag själv drack kaffe och Ramlösa och käkade en torr macka för nästan 150 spänn. Härligt. På Spanairplanet från Frankfurt hade passagerarna tagit med sig hela bohaget och stuvat in prylarna överallt så att folk mer eller mindre fick sitta på sina väskor i sätena. Med charteravstånd mellan stolarna satt de flesta fast och flygvärdinnorna bara skakade på huvudet och slog ut med händerna. Vi kan inget göra, sörru!
Jag är glad att ingen olycka hände för då hade vi alla suttit fast i infernot utan möjlighet till räddning. Makalöst.
Stämningen blev irriterad när folk svor och levde rövare. Det var då jag plockade fram mitt gamla Kina-tålamod. Förmågan att gå in i sig själv, bli apatisk på egen vilja och bara låta tiden gå. Det är bra ibland att enbart kunna sitta och stirra in i en spretig tusshjässa som nästan kittlade i näsan utan att bli varken upprörd eller uppgiven.
Vid bagagebandet sprang jag in i svenska fans och en känd radioröst som väntat i flera timmar på bagage som inte kommit och svor över flyg som inte gått. Jag var inte ensam i mina prövningar. Flygbranschen är en fars.
Men en av människans bästa egenskaper, eller i alla fall mina, är att man glömmer fort. Jag blev mycket gladare när natten välkomnade mig med en skön middag ihop med gänget på en Argentisk köttrestaurang några hundra meter från hotellet.
En öl, ett glas rödvin, en köttbit, lite potatis och en avslutande espresso. Sedan hamnade jag här framför datorn.
Och om cirka fem minuter sover jag sött, om man nu kan göra det som vuxen.
I morgon mot Madrid
Näsan rinner, ögonen rinner och långt nere i luftrören står en bacillarmé och kastar upp hostattacker för att rensa systemet. Att jobba i teve är ingen idealisk situation med ovanstående symptom hängande över en. Det är faktiskt det värsta tänkbara. Men det är fortfarande två dagar till match, så det måste gå.
Åker i alla fall till Madrid i morgon bitti. Tidningsreportrarna och tevebolagens representanter har sedan länge varit där. Själv flyger jag in fredag eftermiddag, jobbar lördag och stannar sen en dag extra dag för lite turism. Det är ju lika bra då man aldrig vet när det blir läge att åka dit igen, det finns ju så många andra sköna platser att besöka. Samtidigt är det en lärdom från de aktiva fotbollsåren. Har besökt nästan hela Europa men sett oerhört lite av platserna. Mest hotell och fotbollsplaner. Har därför lovat mig själv att så ofta det bara går fånga två flugor i samma hov.
Veckan har i övrigt mest gått åt till förberedelser inför matchen mellan Spanien och Sverige på Santiago Bernabeu. Som jag skrivit tidigare har jag spanat in Danmark mot Sverige, men även den taktiskt perfekta insatsen av Sverige mot Spanien på Råsunda som vanns med 2-0 och även Danmarks förlust hemma mot Fabregas och compani. Mycket bra fotboll faktiskt där alla de här tre matcherna bjöd på ett stort underhållningsvärde förutom de nördiga analysbitarna jag letar efter.
Har inte hunnit kommentera veckans oro inom den italienska fotbollen. Det krävs enormt mycket för att ge sig själv den rollen att ha synpnkter om vad som är fel i den italienska fotbollen, samhället, politiken eller vad det nu handlar om. Åsikterna har jag men inte tiden att formulera dom här i bloggen. Rekommenderar istället en annan blogg som jag tycker belyser en intressant sida av det som hänt. Läs Malena Johanssons texter om Italien och dess fotboll.
Men jag orkade faktiskt upp på stan under några timmar i tisdags, detta mest beroende på de där magncylen jag stoppat i mig. Var bara tvungen att hämta den beställda dokumentären om Townes Van Zandt. Be here to love me heter den.
"The best songwriter in the whole world" som Bob Dylan visst ska ha sagt enligt DVD-omslaget. Den följer med mig till Madrid.
Och jag kan tyvärr inte gå in i en butik full med DVD:er och CD:s utan att komma ut med mer än en sak i påsen.
Sprang in i en tjock liten minibox full med B-sidor och andra märkligheter från The Cure. Fyra skivor uppdelade på tidiga år, 1978-1987, sedan 1987-1992, därefter 1992-1996 och slutligen 1996-2001. Vi får se vad det innehåller, första skivan pendlade rätt friskt från bra till skoj och vidare mot, nä det här var inte bra.
Passade även på att plocka ner The Hives senaste, samt Christian Kjellvanders och Interpols "Our Love To Admire.
Sedan åkte jag hem, nöjd och glad över vad jag lyckats åstakomma under någon timma på Najs Prajs.
Kommentera mina inlägg i ny kommentarfunktion!
Sju månader har det gått sedan jag började blogga på blohm.se.
Jag började för att få skriva av mig tankar som inte bara handlar om fotboll vilket är det som jag vanligtvis skriver och pratar om i olika sammanhang. Men även för att få ur mig saker som inte platsar i långa krönikor i tidningarna.
Vet inte vad jag hade väntat mig när det kommer till läsare av min blogg. Visst hoppades jag att texterna skulle kunna vara intressanta och att jag skulle få en del att gå in och besöka mitt rum i cyberrymden. Men hur många var förstås lite osäkert då jag inte direkt har en enda profil på ämnena. Många bloggar är nischade och då är det nog lättare att marknadsföra sidorna i olika forum än när det spretar som hos mig.
Ändå har läsarantalet på blohm.se ökat för varje månad som gått och är nu uppe på rätt hyfsade siffror enligt de som kan det här med kommunikation på internet. Jag är oerhört glad för det och tackar alla som är inne och läser mina texter.
Ibland får jag reaktioner via mejlen men inte så ofta. Så vilka det är som besöker mig står skrivet i stjärnorna.
Men jag är en nyfiken person, vore kul att lära känna er närmare.
Därför har jag nu snickrat ihop en kommentarfunktion som är kopplad till mina inlägg på bloggen.
Jag uppmanar er därför att skriva i denna!
Det vore som sagt kul att lära känna er, samtidigt som ni kanske kan lära känna varandra och skapa dynamik i bloggmiljön.
Jag vill att ni ska veta att jag litar fullt och fast på er men vill ändå bara påpeka för säkerhets skull, så inga missförstånd kan uppstå, att jag tar mig rätten att kunna plocka bort kommentarer som är direkt olämpliga i mina ögon.
Det kommer att vara högt i tak och kritiska inlägg är välkomna så länge de andas respekt och saklighet.
Påhopp, slag under bältet och rent skit plockas bort.
Välkomna in och kommentera!
Pelle Blohm
– Chefredaktör Tidningen Marknad Örebro och Örebro Läns Tidning.
– Har startat föreningen Panhorama som jobbar med demokrati- och samhällsfrågor. Jobbar just nu med med Samhällskontraktet 2,0.
En podd kommer att dra igång i höst/vinter.
– Driver även det egna företaget Shane Media & Kommunikation AB.
– Frilansskribent. Krönikör. Copywriter.
– Föreläsare.
Författare:
– Släppte romanen From Bangor With Love i maj 2023.
– Släppte boken och självbiografin "Blohm står när dom andra faller" i juli 2017.
– Släppte foto- och poesiboken Under Radarn 2019.
I övrigt en jäkla fin kille...
Tidigare inlägg